«در مورد وازکتومی بیشتر بدانیم»

وازكتومی با اخته كردن كاملا متفاوت می باشد. در اخته كردن بافت بيضه برداشته و يا تخريب مي‌شد در نتيجه بيضه‌ها كارآئي خود را كاملا از دست مي‌دادند، در حاليكه در وازكتومي هيچ كار خاصي بر روي خود بيضه‌ها صورت نمي‌پذيرد و اين بافت كاملا سالم و دست نخورده باقي مي‌ماند و كارآئي خود را كاملا حفظ مي‌نمايد.
بيضه‌ها در واقع دو محصول را در بدن يك فرد مذكر ايجاد مي‌كنند:
1)    هورمونهاي جنسي: ايجاد تمايلات جنسي و صفات ثانويه جنسي مانند رويش ريش و سبيل و  فرم صدا و ظاهر مردانه را در يك فرد مذكر مي‌نمايند.
2)    ايجاد اسپرم‌ها: اسپرم‌ها همان سلولهاي زايا در آقايان مي‌باشند كه در بيضه‌ها توليد وتكامل يافته سپس توسط مجراي وازدفران به كيسه‌هاي مني در بالا مي‌رسند.
اسپرم‌ها حجمي معادل فقط 2 تا 5% از حجم كل مايع مني در آقايان را تشكيل مي‌دهند.
نكات مهم:
الف: عدم تاثير وازكتومي بر تمايلات جنسي و صفات مردانه:
با توجه به سالم بودن بافت بيضه‌ها در وازكتومي و عدم تاثير وازكتومي به ترشح هورمونهاي جنسي به اين نتيجه مي‌رسيم كه وازكتومي هيچ تاثير مستقيمي بر كاهش و يا افزايش تمايلات جنسي و صفات مردانه فرد نخواهد داشت. بديهي است كه وازكتومي بعلت از بين بردن نگراني از بروز حاملگي ناخواسته نزد زوجين مي‌تواند بطور غير مستقيم افزايش لذت جنسي و به طبع آن افزايش تمايلات جنسي را بدنبال داشته باشد.

ب:وجود مايع مني بعد از انجام عمل وازكتومي:
با توجه به سهم جزئي اسپرم‌ها از حجم كل مايع مني (2 تا 5%) پس از وازكتومي فرد مايع مني را با همان حجم و شكل سابق خواهد داشت.

ج: عدم تاثير وازكتومي بر چاقي و يا لاغري و نيز سرنوشت اسپرم هاي توليدي بعد از عمل:
پس از انجام عمل وازكتومي اسپرم‌هاي توليد شده در بيضه ها با توقف كوتاهي در پشت ناحيه بسته شده تجزيه و سپس باز جذب بدن خواهند شد و با توجه به ميزان بسيار پايين مواد تشكيل دهنده اسپرم ‌ها (پروتئين، ويتامين سي، قند و غيره) وازكتومي هيچ تاثيري بر چاقي و يا لاغري فرد نخواهد گذاشت.

د: وازكتومي مانع از ابتلاي فرد به بيماريهاي مقاربتي مانند هپاتيت و ايدز نمي‌گردد:
در پاره‌اي از موارد (ابتلاء مكرر به عفونت‌هاي بيضه مانند اوركيت و اپيديديميت‌ ) همكاران ارولوژيست وازکتومی را به عنوان يك روش براي جلوگيري از عفونت هاي راجعه توصيه مي‌نمايند.

اثر بخشي وازكتومي:
وازكتومي به عنوان يكي از اثر بخش‌ترين روشهاي پيشگيري از بارداري شناخته شده است. WHO يا همان سازمان بهداشت جهاني وازكتومي را بعنوان آسانترين و مطمئن‌ترين روش پيشگيري دائمي از بارداري معرفي كرده است.بديهي است با پيگيري‌هاي بعد از عمل و انجام دو نوبت ـآزمايش آناليز اسپرم بعد از عمل و تائيد ديده نشدن اسپرم در مايع مني ميزان موفقيت عمل نزديك 100% مي‌رسد. بديهي است در مورد بسيار نادر از عمل‌ها همراه با انجام آزمايشات بعد از عمل به علت کانالیزه شدن لوله‌ها (ايجاد ارتباط مجدد بين لوله‌ها) اسپرم زنده در مايع مني ديده مي‌شود كه لزوما پيگيري  تا 6 ماه بعد از عمل را بدنبال داشته و پس از آن در صورت مشاهده اسپرم زنده عمل وازكتومي بطور مجدد بايد انجام گيرد.
با توجه به اين نكته:

اهميت انجام آزمايشات بعداز عمل براي تمامي داوطلبين خود نمايي مي‌نمايد.